Rijkswaterstaat tikt Barendrecht op vingers vanwege De Stationstuinen

6 March 2024, 18:25 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Googkle Maps

Rijkswaterstaat heeft de gemeente Barendrecht een gevoelige tik op de vingers gegeven omdat de gemeente de zienswijze van deze de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft genegeerd. In een uitgebreide brief met bezwaren geeft Rijkswaterstaat de gemeente Barendrecht nog een paar dagen de tijd om de eerste fase van het bestemmingsplan van De Stationstuinen (het megalomane woningbouwproject van de Van den Heuveltjes) alsnog aan te passen. Anders wordt er een beroep ingediend tegen het bestemmingsplan bij de Raad van State en dat zou tot grote vertraging kunnen leiden. De ontwikkelaar wil graag aan het eind van het jaar de eerste paal slaan, maar het verzet tegen het plan neemt toe waardoor de kans  op uitstel steeds groter wordt.

De bezwaren van Rijkswaterstaat richten zich op de verkeersafwikkeling van de Rotterdamse wijk (veel hoogbouw) op Barendrechts grondgebied. ''Gezien het feit dat u het bestemmingsplan al hebt vastgesteld, stel ik u hierbij nogmaals in de gelegenheid om mij uiterlijk 8 maart 2024 schriftelijk te bevestigen dat u alle negatieve effecten van dit bestemmingsplan op het OWN onomwonden aanvaardt, in lijn met uw stelling dat de behoefte aan woningbouw zwaarder weegt dan de druk op de IJsselmondse Knoop én uitgaande van de huidige situatie, niet van realisatie van extra capaciteit op de A16, noch op de A15 of de toerit van de A15, omdat de realisatie van deze extra capaciteit op dit moment niet kan worden gegarandeerd'', aldus Rijkswaterstaatm/

Volgens Rijkswaterstaat zal de druk bij de verkeersafwikkeling op de IJsselmondse Knoop verder zal toenemen en de gemeente een aanzienlijk probleem creëert.

Verwijten Rijkswaterstaat naar gemeente Barendrecht:

- U negeert de zienswijze van Rijkswaterstaat volledig;
- U neemt geen enkele maatregel op het Onderliggend Wegennet (OWN) op in uw bestemmingsplan om de negatieve invloed op de verkeersdoorstroming op het HWN/Ring Rotterdam en OWN te voorkomen;
- Uw stelling dat “het bestemmingsplan ‘De Stationstuinen 1ste fase’ niet zal leiden tot verkeersproblemen” strookt niet met uw eigen verkeersanalyse;
- Het feit dat u uitgaat van realisatie van de maatregel ‘verdubbelen van de toerit bij de IJsselmondse Knoop’, terwijl deze onzeker is, betekent dat u de verkeersproblemen die ontstaan na de realisatie van uw bestemmingsplan verder onderschat;
- Met uw stelling “de behoefte aan woningbouw zwaarder weegt dan de drukte op de IJsselmondse knoop” gaat u voorbij aan het feit dat goede ruimtelijke ordening vereist dat er sprake is van een integraal pakket van maatregelen, inclusief het treffen van de benodigde maatregelen om de bereikbaarheid te garanderen;
- U heeft tenslotte het bestemmingsplan ondanks het voorgaande en zonder overleg met Rijkswaterstaat naar aanleiding van de zienswijze van Rijkswaterstaat vastgesteld.